realdogsdontbark

Direktlänk till inlägg 28 maj 2016

Pite nat

Av realdogsdontbark - 28 maj 2016 20:25

Till slut kom dagen då Uno för första gången stod för championatet. Med tanke på de två förra helgerna när han ryggat för domaren så hade jag inga höga förväntningar. Vädret var toppen med mulet,lite bris och lagom varmt.


Det var två pi med och den andra visade sig vara en jämngammal tik från Finland  (har inte namnet än). Uno var ganska trött efter gårdagen och fokus för mig låg på hanteringen och inte rörelser. Domare var Zorica Salijevic från Sverige. Jag hade aldrig ställt för henne förut och hon var helt fantastisk med hundarna. Hon pratade med dom, berömde dom och ville gärna fjäska med dom. Hon var även supertrevlig mot handlers. 

 

Uno stod som ett ljus och rörde inte en fena. Det enda som skvallrade om att det inte var heeelt ok var öronen som hade stenkoll på domaren.

   

Gullegull.

     

Lite mer gullegull.

     

Ståendet fixade han galant. Jag behövde inte flytta om honom något.

 

När domaren tittar bort blir det godis.

 

När domaren säger ck , cert och champion blir det pussar.

 

Tiken från Finland.

 

Tävlan om BIR och BIM. Domaren förklarade att nu måste vi prata engelska så att alla förstår.

   

Uno blev BIR. Jag funderar på om jag bländade domaren med mina vita ben så att hon inte riktigt såg så bra...

 

Utmärkt handling är alltid kul att få.

 

Sen blev det rosettfotografering och platsen skulle godkännas först.

 

Champion på första försöket. 8e eller 9e certet (jag har tappat räkningen).

 

Jag fick även äran att hoppa in som basenjihandler till Watson. Han gick hela vägen till BIR.

   

Under väntan på finalerna så fick Uno vila i bilen. Det är där han kan slappna av som bäst och han sov som en gris.


Till slut blev det finaldags. Solen hade då kommit fram med det blåste mer och därför var det ändå behagligt.

 

Domare var Tuula Pratt. Hon kom väldigt plötsligt och jag var inte direkt beredd. Uno förhandsgranskades först. Han var väldigt trög i rörelse men skötte ståendet galant.

 

In i finalringen sprang han som han aldrig gjort förut! Jag hann knappt med och han var heltaggad. Detta var nog det roligaste på hela dagen. Tänk om han alltid skulle springa så...

 

Han fick massor av beröm av mig för sin fina entré. Tyvärr blev han lite skrämd av hunden bakom och det påverkade ståendet lite men jag lyckades ändå få till uttrycket när domaren tittade. Jag visste redan från förgranskningen att han skulle åka ut och det gjorde vi men jag är ändå glad över hans entusiasm i finalen. Det är just det jag jobbar för och ett varv i ringen är en början. Det och att hanteringen gick galant var dagens höjdpunkter, resten en bonus. 


Med under dagen var proffsfotografen Ola som förevigade våra vita ben.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av realdogsdontbark - 12 oktober 2017 19:47

För ett tag sedan vann jag en Dogbox. Boxen kom idag. Den innehöll godis, dentalstix, bajspåsar, paté, tre leksaker och två ben. Benen var snabbt uppätna av Moj och Wili. ...

Av realdogsdontbark - 8 oktober 2017 13:22


Hur mår Wili kanske någon undrar?   Jag uppfattar det som att han mår ganska bra nu när han äter smärtstillande. Det har han gjort i 40 dagar nu. Första gången jag var hos veterinären för att få det utskrivet så undrade hon om hon skulle skriva u...

Av realdogsdontbark - 24 september 2017 18:35

Igår var vi på Kanis för sista släppet för i år. Det var ett tag sedan vi var där eftersom sommaren spenderades i söder. Moja har inte sprungit alls i år. Jag hade med mig släpphjälp (husse) för att kunna ta bilder. Jag ville ha bilder på Wilis allra...

Av realdogsdontbark - 16 september 2017 19:25


Idag var det dags för årets sista LC, denna gång på hemmaplan. Uno var taggad som vanligt och han visste precis vad vi skulle göra där eftersom det var på samma ställe som förra året. Tyvärr var han själv så det blev mer som en träning.  Banan var ...

Av realdogsdontbark - 12 september 2017 11:27


Nu är jaktsäsongen inledd i Norrbotten. Detta har Uno tagit till sig. Han är ju trots allt jakthund säger han. Vi gick på gångvägen helt lugnt när Uno gjorde ett jakthopp, så som han gör när han hör något. Ingen av oss andra fyra hörde eller såg n...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards