realdogsdontbark

Alla inlägg under oktober 2010

Av realdogsdontbark - 31 oktober 2010 22:20

Som jag skrev häromdan så var vi på föreläsning om Vargens språk och hundens dialekter i tors. Tess Erngren var en väldigt duktig föreläsare . Hon jobbar bla med ett socialeriserings projekt för varg och björn i nord Norge. Alltså har hon studerat vargarnas språk och signaler i många år. Hon tyckte att basenji är en spännande ras eftersom det är en urhund med tydliga signaler. Här kommer några tänkvärda saker hon sa.

* Hunden uppfattar kameralinsen som ett jätteöga som stirrar på dom. Att stirra är som bekant bland de jobbigaste en hund vet. Alltså därför Wili gäspar så fort kameran kommer fram.

* Det finns bara dominans könen emellan.

* Det är matte/husse som sitter på resurserna och hundarna tycker att dessa är attraktiva. Därför Wili lägger sig på kudden när man går upp.

* En löptik vill gärna sova och vara ifred, respektera detta.

* Undvik hundmöten rakt fram. Gå i en båge, det är en lugnande signal.

* Hundar uppfattar ofta sirener som ylande. Wili reagerar alltid på uttryckningsfordon.

* Individer i en flock har olika uppgifter. Ledaren låter den som är bäst på något utföra detta, fast på ledarens initiativ. I vår flock är vi ledaren. När vi tar kommandot att gå ut så är vi ingen dålig ledare för att vi låter hunden gå framför oss. Vi har tagit initativet till att gå ut och sen är ju hunden bättre på att spåra än vi!

* I hundens språk finns en rad lugnande signaler som inte finns i vargvärlden tex. kissa, nosa, skaka sig.

* Ledarvargen vill gärna ligga högt upp så den har koll på omgivningarna och sin flock. Jag känner en spanare...

    

Det finns 3 sorters yl: en peppande inför jakt, en kommunicerande till andra flockar och ensamvargens klagan och gråt.


Detta var bara lite av det som jag snappade upp. Läs mer om Tess på hennes hemsida: www.gooddog.no  eller kolla filmen.



Av realdogsdontbark - 31 oktober 2010 18:17

I fredags åkte jag å Cissi till Minna på Kållandsö. Där åt vi tacos å tjöta innan de va dax att lägga sig (alldeles för sent).

Gick upp kl 04.45 och åkte till Örebro. Som tur var hade vi gps så vi hittade mässan direkt och var faktiskt först in kl 08.

Bytade om till kjol å kavaj och tränade lite innan basenjis startade.

Detta var första inomhus utställningen sen förra vintern tog slut och det är alltid spännande att se hur hundarna reagerar. Wili var lite stissig först, tyckte att många tikar luktade gott osv men lugnade ner sig efter ett tag. Jag var supertrött och vaknade inte på hela dan.

  

Först var det en valp och sen ett stort gäng med juniorer innan det var Wilis tur. Han gick själv då de andra unghundarna var strukna. Wili var väldigt fokuserad på köttbullen idag något som domaren påpekade (positivt). Jag hade lite svårt att springa i ringen då den var avlång och jag sladdade i hörnen men det gick ändå bra. Jag var mkt nöjd med Wilis insatts i ringen. Tyvär tyckte domaren att han skulle växa till sig i fronten och därför fick han hp. Annars toppen kritik. Själv tycker jag att han är i smalaste laget just nu, nåt som vi jobbar på att få bort.

Det var ganska kallt i lokalen och efter bedömningen åkte byxorna på fortare än kvickt.

    Fokus, fokus!   Jag har köttbullshanden lite åt mig så att domaren ska få plats. Syns de...   Hej domare! Jag tittar på en köttbulle just nu och är liiite upptagen.  

Minnas Tuva-Li blev reserv i bästa tikklassen! Super bra jobbat!

Grattis till alla vinnarna!

Efter utställningen åkte vi till ett köpcentrum och gick i en hundaffär. Där shoppades koppel. Innan dess köpte jag en godisficka i bling-svart på utställningsplatsen.

Sen käkade vi lunch på ikea innan hemfärd. Lämnade av Minna och fortsatte till Göteborg där det blev utgång med hundarna. Gissa om vi sov gott inatt...

Idag var vi ute och gick i 2 tim med hundarna, gjorde kladdkaka som intogs i Pinot-Rebeckas sällskap (trevligt!) och åkte hem till vbg.

Här är Moja i höglöp. Wili gnäller bakom gallret och Moj retas med honom. Tur att hon ska stanna här ett tag så Wili inte blir så stressad.

Tusen tack till min helgfamilj och till Minna   

Av realdogsdontbark - 29 oktober 2010 11:38

Igår va jag , wili och cissi på föreläsning om vargens språk och hundens dialekter. Jätte intressant. Man fick sig en del aha upplevelser. Är glad att jag har en urhund med tydliga signaler. Mer om detta kommer efter helgen. Nu är vi i gbg och ida åker vi till lidköping för att ha närmre till örebro. Moja är hemma hos mormor och morfar. Hon skulle få lördagsgodis har mormor lovat henne. . . Tur jag inte är hemma.

Av realdogsdontbark - 27 oktober 2010 11:29

  


Häromdan skrev jag att Moja hade på sig sina byxor utan protest.

Igår protesterade hon.

Gnag, gnag. De va dom byxorna.

Nya skulle inhandlas. De fanns flera sorter och många hade stora platsspännen i sidan. Hur skönt är de att ligga på?

Fick bli ett par spetstrosor med blommor på. Samma modell som hennes förra.


Tränade lite med Wili innan. Som belöning använde jag en binda med Mojalöp på. Snacka om fint uttryck! Undra om jag blir populär om den följer med in i ringen på lör...Gissningsvis av hanarna men inte av ägarna.

Av realdogsdontbark - 26 oktober 2010 13:43

Idag gjorde jag ett nytt försök till att fota vid strandpromenaden.

Denna gången höll solen sig framme och det var vindstilla.

Mkt bättre än sist tyckte Moja.

Först gick vi strandpromenaden fram och tillbaka.

    

En liten iller hade gömt en fisk i muren som den letade upp och bar iväg. Ganska lustigt att se. Den var totalt orädd. Letade en stund i muren innan den hittade sin fisk och sen skuttade den ner mot vattnet igen. Spännande tyckte Wili.

    

Sen kom vi tillbaka till bilen och då åkte täckena av för det var ganska varmt i solen. Fortsatte vår prommis upp på fästningen.

      

         

Moja och Varberg.

  

Wili njuter i solen.


Hundarna ville inte gå därifrån. Moja vägrade lämna vallarna. Hon ville sitta och spana duvor hela dan sa hon, men jag tyckte att 2 timmar fick räcka.

Av realdogsdontbark - 25 oktober 2010 19:17

    

Höstsolen värmer lite genom fönstret och det tas tillvara på.

  

Har bestämt att lämna Moj hemma i helgen. Hon var anmäld till Laxå men kommer då vara i höglöp. Så för hennes eget bästa och med tanke på att Wili helst ska sköta sig i ringen så får hon vara hemma i lugn och ro.

Av realdogsdontbark - 24 oktober 2010 19:34

  

Jag har varit i Kalmar på anställningsintervju och då fick hundarna vara kvar hemma hos mormor och morfar. Ville inte att de skulle åka en massa fram och tillbaka.

Moja löper ju och hon har faktiskt på sig sitt tikskydd utan protest. Än så länge...

Wili ska sniffa och ha sig men ändå inte speciellt mkt och han är lugn och som vanligt. Än så länge...

Förväntade mig att han skulle bli mer påverkad av löpet än va han är. Skönt.

  

Nu är det 3 utställningar kvar för i år, Laxå, Växjö och Stockholm. Wili ligger just nu på tredje plats bland hanarna på årets utställnings basenji. 6 poäng efter ledarna. Vi ska allt försöka ge dom en fajt ;-)

I Växjö står han även inför championatet för första gången.

Men just nu laddas det inför Laxå nästa helg.

Av realdogsdontbark - 22 oktober 2010 18:55

  


Jag råkade glömma att ta med Mojas mest använda smeknamn nämligen:

- MellanMoj

Hon ska ALLTID ligga mellan om det går.

Går de inte så klämmer hon in sig ändå.

Trångt är tryggt och varmt verkar hon tycka.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards