realdogsdontbark

Alla inlägg under juli 2011

Av realdogsdontbark - 30 juli 2011 22:07

Dom kallade mig för en dålig matte.

     Själv skulle jag nog säga smart.

   Svensk sommar i ett nötskal.

Eller.

Jag har slutat jobba.

Av realdogsdontbark - 24 juli 2011 12:34

 


Igår stack jag å trollen en tur till Finland. Jag hoppade ju över Oulueåborg som var förra helgen så nu kände jag mig tvungen att åka även om motivationen inte var på topp. Wili ser för anskrämlig ut i pälsen och helst ville jag inte visa honom men nu var det ändå relativt nära så jag åkte ändå. Dessutom hade min fotograf smitit till Stockholm...


Basenjis gick sist vilket gav sovmorgon och jag var där kl 12.30 Hade lagom med tid för att ställa iording grejerna, träna lite och sen visa. 5 basenjis var anmälda och det var en finsk domare. 

Wili var själv i öppen klassen. Domaren kände på dom på marken... sen sprang ett varv, fram å tebaka och sen ställde upp lite framför = exc med ck. Förvånad, trodde att han skulle åka ut på ett vg pga pälsen.

Bästa hane var det wili och championhanen som givetvis vann men Wili fick cert och blev finsk champion! Domaren kom fram och sa att han tyckte han var liiiite för stor (eller om det var pälsen som var för lång) men att han rörde sig jätte bra.

BIR blev en finsk tik.


Sen packade jag ihop, käkade på Max i Happis och var hemma igen vid 16.


Eftermiddan och kvällen förvandlades trollen till geodogs med ett kärt återseende. Wili blev själaglad över att träffa Thomas igen och Moja var lycklig tillsammans med sin favoritperson Pelle. Dom snarkade ihop i soffan efter diverse onyttiga intag.

Av realdogsdontbark - 18 juli 2011 22:45

Igår var det söndag dvs träning på rundbanan.

Åkte dit med Nikkis familj.

Dagens utmaning bestod av startbursträning. Var inga problem för trollen som sprang igenom hur fint som helst.

Wili fick även träna på att springa i regn...vilket inte bekom honom något.

Inget krångel med munkorgen heller.

Efteråt käkade vi pizza innan vi blev avsläppta och upphämtade för vidare transport till stugan.

Där var det andra lekar nämligen wakeboard åkning.

Trollen fick vara lösa emellanåt och Wili blev kär i Fanny (känslorna var inte besvarade) och Moj tyckte att hon ägde stugan och att Fanny gjorde sig bäst i vattnet.

       Dubbelskak  

   Obs: Ingen basenji...

Av realdogsdontbark - 18 juli 2011 12:14

I lördags åkte vi till Pite. Med på resan var mitt nya tält som var kanon.

Vi var där tidigt och fick en bra plats vid ringen. 

Vädret var perfekt: molnigt, runt 18 grader, vindstilla.

Först in var Theo. Han var enda valpen och skötte sig utmärkt. Domaren tyckte väldigt mkt om honom och han blev BIR.

Sen visade jag Menthi, en hane i öppenklassen. Han fick VG.

Efter det bytte jag till Wili. Hade inga förhoppningar på honom eftersom han ser för *piiiiip* ut i pälsen. Han var inte heller helt på hugget och skulle skaka sig och hålla på. Blev 3a med excellent.

Då var det dags för Moja som verkligen var i sitt esse. Hon visade sig jätte fint och travade hela vägen till sitt championat och BIM!! Fick dessutom ett CACIB. Matte var stolt. 

       

Väntan på finalen spederades med basenji snack vid tältet. 

I valpfinalen skötte sig Theo om möjligt ännu bättre. Han sprang på fint och stod som ett ljus. Kunde uttläsa att domaren sa basenji till ringsekreteraren men jag trodde han skulle komma 3a. Jag hade fel och han slutade som BIS2a! Vilken kille.

 

En bra dag kan man kalla det.

Av realdogsdontbark - 15 juli 2011 22:52

Resan startade i måndags och slutade efter 80 mil.

Tanken var att vi skulle åkt ut på Lofoten men det var kasst väder så vi rundade första ön och stack sen norrut. 

Åkte runt bland öar och gjorde fiskestopp, besökte Tromsö, tältade, såg en havsörn, plockade hjortron, åkte färjor, gick i ösregn och blåst, besteg små berg, njöt av en fin kväll.

     Blir de nån middag??   Spanarn          Mygg...  

På ons styrde vi bilen mot Sverige igen och överattade innan Abisko och på tors gick vi till Trollsjön och tebaka. Det tog 2 tim dit och 1,5 hem igen. Regnade och blåste konstant men så länge vi gick var vi varma. Så fort vi stannade började Moja gnälla. Hundarna sniffade och sniffade och till slut fick jag syn på renhjorden som gick längre upp på bergskanten. Wili blev livrädd de få gånger vi stötte på en annan människa på vägen. Tönt = ja.

   

På väg hem tog vi en tur upp på Dundret vid Gällivare. Det var så klart fint väder när vi närmade oss hemtrakterna.


Mätaren stannade på 180 mil och en dusch var eftertraktad.

Av realdogsdontbark - 10 juli 2011 17:48

 

Imorgon bär det av mot Norge.

Närmare bestämt Lofoten.

Vart vi hamnar är inte uttalat. Det enda som är sagt är att vi måste vara hemma på fredag, fiskespöt ska med (surprice...) och så blir det en tur till Trollsjön på väg hem.

Håller på att packa i min lånade rygga. Hoppas att allt får plats och att jag inte kommer behöva använda regnkläderna.

Trollen har hjälpt till att provsmakat tonfisksalladen. Godkänd.

Nu vilar dom inför det som komma skall.

Av realdogsdontbark - 8 juli 2011 13:49

Vi var i Åkerholmen och fiskade, umgicks med vänner, bastade och slog ihjäl mygg.

På ons var det fint när vi kom dit men molnen drog ihop sig efter ett tag och på ef brakade åskan lös men sen blev det fint igen.

     

Det var 20 grader i vattnet, alltså badvänligt både för människor och basenjis.

Simträning båda dagarna.

 

Doggsen fick även följa med ut på en fiskerunda. Spännande värre tyckte dom, speciellt Wili som skulle ha koll på allt.

       

Rökt aborre är en höjdare och det var så vi avslutade minisemestern.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards