realdogsdontbark

Alla inlägg den 5 september 2010

Av realdogsdontbark - 5 september 2010 17:43

I fm åkte vi till Ölands djurpark. Det var perfekt väder, sol och vindstilla och typ 10 bilar till på parkeringen. Givetvis var hundarna med, därför vi åkte dit (eller kanske inte bara därför...). Wili tyckte det var läskigt redan innan vi kommit innanför grindarna. Det stod nämligen en platstiger utanför som visade tänderna. Hua! Han är en liten mes, eller snarare överlevare. Är på sin vakt när det gäller andra djur. Reser ragg och morrar om han tycker dom ser farliga ut. Moja däremot ska fram till alla djuren, slicka lite (fast det fick hon inte) och spana. Hon hade antagligen strukit med först.

Det var större än jag trodde och vi var där i 3 tim.

 

Moj hittade en kompis direkt.

   

De här krabaterna var väldigt fina och trevliga. Även jag fick mig ett slick av dom.

  Den här surukatern var jätte arg på Wili. Tror inte han fattade att han var så liten. Ganska kul att hela flocken kom fram till glaset och skulle nosa på hundarna! Ingen rädsla här inte.

Den här bäbisen är tydligen det största som hänt i en svensk djurpark. Söt iaf.

   

Vi fick ett gäng med nya kompisar. Dom skulle nosa på hundarna och följde med oss när vi gick.

 

Ett lodjur som vaktar sitt revir.

   

Moj och lemurerna. Det fanns många olika apsorter och de flesta var nyfikna på hundarna.

   

Det här tyckte Moja var sååååå frusterande. Så nära men ändå så långt borta. Hon gnällde och gnällde.

  

Moja och en piraya. Dom nosade även på varandra.


Det är inte bara basenjis som tycker om att sola och slappa. Det gör även...

 

...hyenorna...

    

 ...tigrarna...

...och herr Lejon.


Vi såg att det var en tiger som var inne. Den stirrade på oss som för att säga åt oss att sticka iväg och då såg jag...

    ...att det låg 2 nyfödda bäbisar i halmen!!!!

Tyvär var den överst död.

Men syskonet levde. Mamman låg fortfarande ner, helt utslagen. Kanske var det fler på väg?? Helt fascinerande att få se (även sorgligt) men det som ändå förvånar mig är att det inte var avstängt. Tigrarna var ju helt klart upprörda över att bli störda. Inte ok! Vi smög därifrån efter att vi insett vad som pågick.

Jämte tigrarna fanns dingona, eller var det basenjis...???

Hela flocken kom springande när dom fick syn på hundarna och det såg ut som dom undrade hur i hela friden dom hade lyckats ta sig ut.

        

Wili tyckte det var läskigt att en flock med hundar stod och tittade på honom. Moj ville gå in...

Det var häftigt att se hur lika dom var basenjis. Färg, svans, teckning. Även den vita svanstippen fanns där och ändå är dom inte släkt. Jag hade kunnat stå där hela dan och se hur de kommunicerade med varandra.

        

Wili har en look a like. En hane som verkligen var intresserad av oss.


Tigerungarna och dingona var helt klart höjdpunkterna i parken, fast jag erkänner att jag gick runt och pekade och sa titta, titta i stort sett överallt... Barnen var nog lugnare än jag var.


Efteråt åkte vi till Eriksöre camping och solade lite. Tog en sväng på agilitybanan också men jag hade inte med nåt godis så det var ingen som var sugen på att träna. Sen käkade vi glass i Färjestaden innan vi körde hem.

Behöver jag säga att det ligger 2 lurviga och sover här nu?

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards