realdogsdontbark

Alla inlägg den 20 december 2010

Av realdogsdontbark - 20 december 2010 19:20

Kl 08 på lördan började vi köra från Göteborg till Stockholm.

Kl 16 skulle vi sitta i montern så vi hade räknat med att vara framme i god tid.

Väglaget var inget vidare och vi råkade köra fel några ggr innan vi hittade fram så kl 16 stod jag utanför mässan.

Vi hade sista passet för dagen och det var ganska lugnt med folk. Wili och Tuva-Li delade på bordet och uppmärksamheten.

  

Efter "jobbet" gick vi till hotellet för att käka och sova. Hotellet var fräscht och trevligt, men tyvär var inte maten något vidare (iaf inte om man är vegetarian). Som tur var bodde vi över en affär och nödproviant inhandlades.

Wili och Tuva busade som sjutton på rummet innan det var dax att sova.

  

Kvällsmat


Basenjis ställdes inte som första ras på sön och vi hade god tid på oss att komma iordning. Dessutom tog bedömningen längre tid än vi räknat med då domaren var extremt noggrann (bra!).

Under tiden som vi väntade busade Wili med tjejerna, pratade med folk som ville hälsa på honom, tränade framför stor spegel så när det var vår tur var han på hugget.

Detta var första gången han gick i championklassen. 8 fina svampar var med och jag hade bara ett mål : att komma före Kenzo. 

Wili har svårt för att stå på mattan i ringen. Han bara glider med bakbenen. Det är svårt att tajma in det med att domaren kollar men jag gjorde mitt bästa, och det blev ett himla pillande med bakbenen.

Domaren hade med sig en domarelev vilket gjorde att vi fick springa lite extra och det tog längre tid då han skulle förklara för henne. Han ville att vi skulle springa sakta så man verkligen såg hur hunden rörde sig och det är inte det enklaste när man tränat på tvärtom.

Wili skötte sig iaf bra och jag kunde nog inte gjort så mkt mer. Det resulterade i att han vann klassen! Det trodde jag verkligen inte.

I bästa hane fick vi springa och springa igen. Domaren tog ut de 5 bästa och vi var med! Springa och springa. Till slut var det bara Wili och Justin kvar. Justin gick segrande ur striden och blev sedan BIR och BIG 2a!! Domaren sa att han älskade både Wili och Justin och det är alltid kul att höra att det var jämt på målsnöret.

Iom detta så fick Wili ett cacib till och nu var han garanterat årets bästa hane.

    Lägg märke till bakbenet som fungerar som stöd när det är halt.     


Sen var det Tuva-Lis tur. Hon var lite trött men rörde sig fint och sprang in på en 2a plats i en stor juniorklass! I bästa tikklassen slog hon på stort och gjorde en Wili, dvs blev 2a!! Jag hade även koll på hur Russin blev placerad och hon blev 4a och då stod det klart att Wili blev årets basenji 2010!! Och jag som inte ens hade satsat på detta iom att vi missade så mkt i början. Superkul!


Direkt efter bedömningen käkade jag å sen var det jobb i montern igen. Wili lät sig snällt klappas på bordet. Han vände sig alltid om så de skulle komma åt att klia på ryggen. Såg inte så trevligt ut kanske men han var ju bara tydlig med vad han ville. Tur att matte kunde översätta.

Wili hade ett bestämt mål när han satt på bordet, nämligen att rymma till montern brevid. Tydligen var chow-chowarna spännande, mkt päls och så fick de gott godis (som han lyckades tigga till sig).


Kl 17 slutade jobbet och jag och Wili gjorde en snabbshopping innan försäljarna packade ihop. Lyckades hitta 3 fleecetäcken, bla ett sånt som jag letat efter i ett halvår.

Wili tyckte de va skoj att shoppa. Mkt roligt att lukta på och att tigga till sig godis verkar inte vara så svårt när man är en basenji.


Sen kom det vi hade fruktat för, hemresan. Det hade snöat sen vi kom i lördags men som tur var gick det över förväntan att köra hem. Kl 02.30 öppnade jag dörren hemma och möttes av en knorrviftandes Moj.


Det var en superrolig helg som avslutade utställningsåret på bästa sätt.

Jag säger än en gång grattis till alla vinnare och tack till Minna och Stefan!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28 29 30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards