realdogsdontbark

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Hundmat

Av realdogsdontbark - 24 maj 2010 18:39

  

En röd och en gul hund


Dagens uppdrag var att åka in till Lule och köpa hundmat för att försöka få ordning på Wilis päls. Är lite desperat eftersom så vitt jag vet är inte gul en accepterad färg på basenji... Sagt och gjort. Först blev det en prommis innan regnet och sen begav vi oss in i affären. Jag hade spanat på nätet först så jag visste att den affären sålde en hel del märken. Ägaren var visst också pälsintresserad, vilket var ett stort plus eftersom det är därför jag ska byta mat. Jag tågade in i affären med trollen, för att kunna visa upp en dålig päls och en fin och på så vis hoppas på goda råd. Gav snabbt upp den tanken då expediten var en rund man med föga intresse av djur och om möjligt ännu mindre intresse för sakerna i affären( och agligen inte ägare av affären). Jag pekade lite på Wili och sa dålig päls, pekade på Moja och sa fin päls, har du nåt bra foder med fisk i? Jag visste att de sålde Orijen, men dom hade inte fisken hemma och han skyllde på att de var dåliga leverantörer. Nähä sa jag, då kanske du kan rekomendera nåt annat foder? Jaaaaha, va skulle de kunna va svara han då (verkligen va jag ville höra). Till slut pekade han på Eukanubas specialfoder för päls och hud. Nu började de brännas. Sen kom han på ett till. Tack sa jag och gick och satte in hundarna i bilen eftersom de tjatade så om att få godis. Ringde min personliga expertrådgivare som höll på Eukanuban. Efter det tipsen så fick det bli den alldeles för dyra säcken, som jag hoppades skulle falla den kräsna hunden i smaken. I fyndkorgen hittade jag även ett schampo för röda pälsar. Hoppades att det låg där för att det inte finns så många rödpälsade hundar i Lule och inte för att det är dåligt...men det slank ner i mitt desperata handlande. Nu är ju schampot anpassat för röda pälsar och inte gula så resultatet bör inte i vara strålande.Trollen hade också lyckat tjata till sig 2 tuggben (typiskt barn i godisaffär). Ikväll invigdes hundmaten och den var godkänd av testpanelen. Hur många dagar till det kommer hålla i sig blir gissningsvis få. Schampot är inte testat än men återkommer när den dagen har inträffat.

 
 
Caroline

Caroline

24 maj 2010 19:24

Vilka underbart fina hundar!!!
Vi har en släthårig Fox Terrier o har tänkt utöka familjen med en Basenji, tror du de passar bra ihop?

http://www.tappafett.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Beckis

24 maj 2010 19:26

Tror jag säkert. Finns många som har andra raser ihop med basenji och det fungerar utmärkt. Läs mer på basenji.se :))

 
Mad

Mad

24 maj 2010 19:57

Hej! Väldigt fina hundar du har.
jag är själv helt förälskad i basenjis och undrar lite hur de är som hundar. Folk påstår att basenjis är jääättesvåra att uppfostra, de har svårt att lyda och man kan aldrig riktigt tämja dom.
I mina öron låter det som skitsnack men du som ägare kanske kan berätta lite hur det är att ha just denna rasen?

http://auroranebulosa.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Beckis

24 maj 2010 20:09

Hej! Mitt råd till dig är att läsa mer på basenji.se, ta kontakt med uppfödare och höra dig för. Min blogg skildrar mina hundars vardag och du kan kanske skaffa dig en uppfattning genom den.Det är en urhundsras, vilket märks på många sätt, men för mig är det charmen med basenjis! Tämja...jo, det är en sällskapshund idag som är social och älskar sin flock. Uppfostras med positiv inlärning.Enivsa, jajamen. Smarta, absolut! Brukshund, nej inte direkt.

 
nellie

nellie

24 maj 2010 20:12

Heyhey!!
Jag heter Nellie och jag skulle gärna vilja göra en design och header till dig!! hör av dig till nellwis@hotmail.com

http://www.freeheader.bloggplatsen.se

 
nellie

nellie

24 maj 2010 20:57

Ojoj!! jag skrev fel!! det ska vara nellwis@live.se

http://www.freeheader.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av realdogsdontbark - 12 oktober 2017 19:47

För ett tag sedan vann jag en Dogbox. Boxen kom idag. Den innehöll godis, dentalstix, bajspåsar, paté, tre leksaker och två ben. Benen var snabbt uppätna av Moj och Wili. ...

Av realdogsdontbark - 8 oktober 2017 13:22


Hur mår Wili kanske någon undrar?   Jag uppfattar det som att han mår ganska bra nu när han äter smärtstillande. Det har han gjort i 40 dagar nu. Första gången jag var hos veterinären för att få det utskrivet så undrade hon om hon skulle skriva u...

Av realdogsdontbark - 24 september 2017 18:35

Igår var vi på Kanis för sista släppet för i år. Det var ett tag sedan vi var där eftersom sommaren spenderades i söder. Moja har inte sprungit alls i år. Jag hade med mig släpphjälp (husse) för att kunna ta bilder. Jag ville ha bilder på Wilis allra...

Av realdogsdontbark - 16 september 2017 19:25


Idag var det dags för årets sista LC, denna gång på hemmaplan. Uno var taggad som vanligt och han visste precis vad vi skulle göra där eftersom det var på samma ställe som förra året. Tyvärr var han själv så det blev mer som en träning.  Banan var ...

Av realdogsdontbark - 12 september 2017 11:27


Nu är jaktsäsongen inledd i Norrbotten. Detta har Uno tagit till sig. Han är ju trots allt jakthund säger han. Vi gick på gångvägen helt lugnt när Uno gjorde ett jakthopp, så som han gör när han hör något. Ingen av oss andra fyra hörde eller såg n...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards