realdogsdontbark

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2016

LC Bjurholm

Av realdogsdontbark - 23 augusti 2016 14:04

I söndags var det LC i Bjurholm. Uno och Wili var anmälda. Det var perfekt raceväder med mulet, uppehåll och lagom varmt. Fältet var kuperat och ganska långsmalt. 

Pga Unos långa kortisonbehandling, öroninflammation och benhinneinflammation så hade träningen varit lidande. Det är inte förrän de senaste veckorna som jag kunnat trappa upp träningen igen och därför var jag inte helt säker på att han skulle palla två lopp. Han var då verkligen på hugget och jag hade svårt att hålla honom när trasan flög förbi, inte alls som sist i Hedemora när han stod lite lojt och kollade på. 

Uno sprang ihop med Zoya. Vid starten så lyckades Uno nästan smita men som tur var fick jag ett ordentligt nacktag och fick även hjälp av starten att få tillbaka honom på plats. Han blev skrämd av den bryska behandlingen och satte sig ner men jag fick upp honom på benen just innan starten gick. Trots det som precis hänt så gick starten bra. Uno startade längst mot fältet och han började gena nästan direkt. Tydligen hade nästan alla hundar som startat längst mot fältet genat. Dom förstod att banan kommer inte gå ut på vägen utan fortsätta in mot fältet, lite för smarta med andra ord. Han gjorde likadant vid målet som också låg vid vägen och det var många hundar som gjorde så. Jag var mest glad över att han orkade ta sig i mål och inte var skadad. 

       

Här syns det tydligt att han är på väg in mot fältet.


Självklart blev det inga höga poäng för det loppet, 149. Uno låg mer än 30 p efter syrran.


Det var 6 basenjis med, Wili och 4 tikar. Wili var laddad för att springa men jag trodde att han skulle komma på andra tankar efter att ha sprungit den jobbiga banan. Början av banan såg väldigt bra ut men plötsligt stannade linan i ett parti som man inte såg från starten. Nej, nej, nej tänkte jag. Inte samma som förra gången...

Det visade sig vara ett linbrott och jag sprang allt vad jag kunde för att ta honom innan han började fundera på att ta av sig munkorgen. När jag kom fram så stod båda hundarna vid sitt byte och hade fullt upp med att döda trasan. Jag bar Wili under tiden som linan fixades. Det hade så klart varit bättre om han hade kunnat gå omkring men på banan måste dom ha munkorgen på och då visste jag att han skulle börja krångla med den. Efter en stund blev det omstart och sen var det bara en backe upp mot målet. Jag sprang som en dåre för att ta emot honom i målet. 

     

I väntan på omstart.

 

Wili var väldigt fräsch efter rundan och inte alls trött som jag hade befarat. Han fick 163 p.


I pausen blev det återhämtning med energirik mat, back on track täcken, stretching, vätskeersättning och vila. Moja fick lite egentid och hade full koll på banan som gick förbi framför bilen.

 


Inför lopp två så verkade Uno lite trött under uppvärmningen. Tröttheten försvann när han såg trasan. Nu var banan vänd och Uno startade längst mot vägen. Han var lite skeptisk innan starten pga vad som hände förra gången men kom iväg i ett hopp. Denna gången genade han inte första sträckan men genade rejält mot slutet och fick vända tillbaka när trasan stannade.

     

Full koll på trasan som inte alls fortsatte in mot fältet som han trodde utan istället stannade.

   

Hundarna var rejält trötta i avvärmningen men Uno hade klarat loppen bra och var i bättre form än jag trodde. Nu återstår det att träna av med ovanan att gena... För lopp två fick Uno 154 p och slutade på 303 p och en andra plats i sitt första LC prov. Syrran hade han inte en chans att slå.

 


Wili var verkligen laddad inför andra loppet. Det märktes så tydligt att han mådde jättebra och han skulle inte lämna startområdet under uppvärmningen.

 

Jag fick locka och ibland dra med honom, ett gott tecken för att Wili älskar det han gör. Vissa gånger har han gjort tvärtom och inte velat gå ut på fältet men det verkar som hans leder mår mycket bättre av det nya fodret och tillskotten som han äter.

I lopp två fick Wili springa med samma hund som lopp 1. Det var ett jämnt lopp hela vägen och det jag såg så tyckte jag han sprang väldigt bra. Han var inte alls så trött som jag hade trott utan hade bra fart i mål. Tyvärr höll inte domarna med mig utan han fick sämre poäng än lopp 1. Totalt 306 p och en femteplats.

         

Hundarna hade verkligen roligt denna dag och Uno var lika taggad varje gång trasan åkte förbi trots att han sprungit två lopp. Wili var inte speciellt trött efter sitt andra lopp och det var inga problem att gå av honom.


Efter prisutdelningen åt vi pizza innan vi körde 4 timmar hem.


Igår var det en återhämtningsdag med bot täckena på och jag trodde att hundarna skulle vara trötta. De som var tröttast var jag och Moja... Wili och Uno var oförskämt fräscha. Inga stelheter eller andra skavanker. Uno var dessutom dryg hela dagen. Han måste ha sovit fruktansvärt bra den natten för han hade energi i överflöd. Det var bus och upptåg hela dagen och någon återhämtning ville han inte ha. 

     


Nu laddar vi inför sista LCn som kommer hållas i Boden.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av realdogsdontbark - 12 oktober 2017 19:47

För ett tag sedan vann jag en Dogbox. Boxen kom idag. Den innehöll godis, dentalstix, bajspåsar, paté, tre leksaker och två ben. Benen var snabbt uppätna av Moj och Wili. ...

Av realdogsdontbark - 8 oktober 2017 13:22


Hur mår Wili kanske någon undrar?   Jag uppfattar det som att han mår ganska bra nu när han äter smärtstillande. Det har han gjort i 40 dagar nu. Första gången jag var hos veterinären för att få det utskrivet så undrade hon om hon skulle skriva u...

Av realdogsdontbark - 24 september 2017 18:35

Igår var vi på Kanis för sista släppet för i år. Det var ett tag sedan vi var där eftersom sommaren spenderades i söder. Moja har inte sprungit alls i år. Jag hade med mig släpphjälp (husse) för att kunna ta bilder. Jag ville ha bilder på Wilis allra...

Av realdogsdontbark - 16 september 2017 19:25


Idag var det dags för årets sista LC, denna gång på hemmaplan. Uno var taggad som vanligt och han visste precis vad vi skulle göra där eftersom det var på samma ställe som förra året. Tyvärr var han själv så det blev mer som en träning.  Banan var ...

Av realdogsdontbark - 12 september 2017 11:27


Nu är jaktsäsongen inledd i Norrbotten. Detta har Uno tagit till sig. Han är ju trots allt jakthund säger han. Vi gick på gångvägen helt lugnt när Uno gjorde ett jakthopp, så som han gör när han hör något. Ingen av oss andra fyra hörde eller såg n...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards