realdogsdontbark

Alla inlägg den 22 augusti 2016

Av realdogsdontbark - 22 augusti 2016 13:14

I fredags åkte vi ner till Ume. Sov över hos kompisar och på lördagen var det dags för svvk utställning i Bjurholm. Detta år var det på en ny plats. Uno hade sovit dåligt eftersom han var missnöjd över att han inte fick sova i vår säng och därför protesterat över det under natten. Med andra ord så var han ganska trött på lördagsmorgonen. Jag har tränat väldigt lite med honom sedan förra utställningen som var i Vårgårda och där han var jätterädd i ringen, därför hade jag ingen aning hur han skulle reagera denna gång. Ett stort plus var att han för första gången på 1,5 månad skulle få äta något annat (köttbullar) än sitt allergifoder. 

Vädret var inte på topp på morgonen och därför sköts starten upp 30 min för att det förhoppningsvis skulle sluta regna. Vi satte upp tältet och lagom till start så lugnade regnet ner sig. PI gick bland de första och det var två anmälda, Uno och hans halvsyster Zoya. Domare var Katrin Raie. 

Det visade sig att min taktik att låta Uno vila från utställning hade varit bra. Han stod blickstilla vid hanteringen och domaren var framme flera gånger för att inspektera honom. När hon skulle kolla tänderna så hjälpte Uno till och lyfte själv upp tandköttet, något som domaren skrattade åt. Hon noterade hans köttbullsfokus och sa att hon inte skulle ta hans mat. 

Att Uno var trött märktes på att jag fick släpa runt honom i rörelse samt att han flyttade runt benen i stående. Tröttheten kunde jag inte göra så mycket åt men var ändå väldigt nöjd över att han återigen var trygg och stabil i ringen. Uno fick excellent, väldigt bra kritik men inget ck pga att domaren ansåg honom vara för trång i rörelse fram och bakifrån. 

       

Äntligen köttbullar!!


Dagens vinnare var storasyster som blev BIR och sedan även BIS3a! Plötsligt var den 11 timmar långa resan värd det och jag hoppas att dom kommer även nästa år.

 


Efter bedömningen åkte vi på en cachingrunda. Vi besökte "Gevaliabron" där vi varit en gång förut. I en av broarna finns en cach. Ingången sitter ca 2,5 m upp på ena pelaren och Erik övertalade mig om att titta in i bron. Det resulterade i en trasig mobil som låg i bröstfickan på jackan. Det spräcktes när jag la mig på den för att kravla mig ner från öppningen.

 

Efter det så åkte vi upp på ett berg, förbi en älg och hamnade vid ett stenbrott. Därifrån gick vi till en grillstuga i skogen. Uno lyckades hitta en halvgrillad falukorv och vi fick bända upp hans mun med pinnar för att pilla ut korvbiten. Det var ingen glad hund som fick se sig besegrad. Uno hade redan ätit en korvbit den dagen som han hittade på utställningsplatsen och jag ville minimera risken för ett allergianfall.

 

Sen åkte vi tillbaka till utställningen för att titta på finalerna. Då hade Uno vaknat till och vi passade på att tränade lite hopp och lek i ringen. Även Wili och Moja fick träna. Dock så blev det inget finaltittande eftersom jag behövde vila så vi åkte till Ume innan finalerna började.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards