realdogsdontbark

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2013

LC i Bjurholm

Av realdogsdontbark - 12 augusti 2013 14:10

Så var det då dags för ett av årets höjdpunkter, LC prov. Detta är en av nackdelarna med att bo i norr, det närmsta provet är 30 mil från Boden. Det som är bra är att det brukar hålls i Bjurholm, utanför Ume och i Ume har vi vänner som vi då har en anledning att våldgästa. 

Åkte ner redan på fredan. På lördan letade vi rätt på Umes roligaste cachar.

 

Fikade på ett gammalt fängelse.

 

Spanade fåglar vid Nydalasjön.


På söndan var det upp tidigt som gällde. Provet var på samma ställe som förra året men på ett annat fält. Det var högt gräs på fältet men banan var klippt och trasan var tydligt gul. Vädret var perfekt, dvs mulet utan blåst eller regn. Det var bara mina två som var anmälda i basenjiklassen. 

Värmde upp i god tid. Husse hjälpte till att starta Moj. Fick order om att hålla hårt som sjutton. Ändå så lyckades hon kravla sig ur och drog iväg någon millisek innan ryggdunk. Egentligen tjuvstart men domarna sa inget och hundarna sprang ett fint lopp.

 

Moj fick 151 p och Wili 157. Båda var hela och pigga efter målgång. 


Till andra loppet var banan vänd och en tunnel hade lagts till i slutet. Husse fick denna gång starta Wili... Det gick bättre. Vad jag såg så sprang dom väldigt bra ända fram till slutrakan då Moj la av. Jag förstod att nåt var galet då hon satte sig vid trasan. Mycket riktigt. Hon hade ont i framtassarna. Detta får hon ibland efter loppen och jag vet inte hur jag ska förebygga det. Sitter i en lite stund efteråt och sen är det helt borta. 

 

Trots att Moj la av i slutet så fick hon ändå bättre poäng än första, 153. Alltså totalt 304. Jämförde med förra året då hon fick 239...

 

Wili fick också bättre, 162 och totalt 319. Han vann även sitt första inoff cert.


En lyckad dag med lyckliga hundar helt enkelt. Provet var jätte bra arrangerat. Det gick snabbt, fanns riktig toa, trevliga funktionärer, massor av fika och vegetarisk lunch. Hoppas det blir på samma plats även nästa år.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av realdogsdontbark - 12 oktober 2017 19:47

För ett tag sedan vann jag en Dogbox. Boxen kom idag. Den innehöll godis, dentalstix, bajspåsar, paté, tre leksaker och två ben. Benen var snabbt uppätna av Moj och Wili. ...

Av realdogsdontbark - 8 oktober 2017 13:22


Hur mår Wili kanske någon undrar?   Jag uppfattar det som att han mår ganska bra nu när han äter smärtstillande. Det har han gjort i 40 dagar nu. Första gången jag var hos veterinären för att få det utskrivet så undrade hon om hon skulle skriva u...

Av realdogsdontbark - 24 september 2017 18:35

Igår var vi på Kanis för sista släppet för i år. Det var ett tag sedan vi var där eftersom sommaren spenderades i söder. Moja har inte sprungit alls i år. Jag hade med mig släpphjälp (husse) för att kunna ta bilder. Jag ville ha bilder på Wilis allra...

Av realdogsdontbark - 16 september 2017 19:25


Idag var det dags för årets sista LC, denna gång på hemmaplan. Uno var taggad som vanligt och han visste precis vad vi skulle göra där eftersom det var på samma ställe som förra året. Tyvärr var han själv så det blev mer som en träning.  Banan var ...

Av realdogsdontbark - 12 september 2017 11:27


Nu är jaktsäsongen inledd i Norrbotten. Detta har Uno tagit till sig. Han är ju trots allt jakthund säger han. Vi gick på gångvägen helt lugnt när Uno gjorde ett jakthopp, så som han gör när han hör något. Ingen av oss andra fyra hörde eller såg n...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards