realdogsdontbark

Direktlänk till inlägg 14 november 2009

Norrbottens vackraste hund

Av realdogsdontbark - 14 november 2009 15:56

Idag var det inoff utställ i Luleå. Jag hade bara anmält Wili eftersom jag åkte själv och det kan bli klurigt om båda ska gå om BIR och BIM.

  

Jag äger denna bur..

 

Basenjis gick för ovanlighetens skull sist och vi var på plats kl 11. Det gick i Arcushallen, en jätte stor och fin idrottsarena MEN det var glashalt på golvet och inga mattor. Tassarna åkte all världens väg och många såg ut som Bambi på hal is, även Wili. Han höll på att halka omkull flera ggr när vi sprang vilket resulterade i ett sämre steg.

Wili mötte Ella, en söt svart-vit tik från Luleå. Han vann över henne och vi fick stanna till gruppfinalen.

  

 

Domaren för dagen, en finsk herre, hade inte basenjis som favvoras direkt. Det märktes TYDLIGT. Han pratade med alla vinnarna i de andra raserna. Förklarade varför osv. Men vi fick rosetterna och inte ett ord mer...

Alltså hade jag inga stora förväntningar inför finalen där han dömde. Mkt riktigt. Han tittade inte på Wili EN ENDA GÅNG. ALLA andra gick han fram till, tittade på och så fick dom springa. Men inte Wili. Visst, det är en bedömningssport men man kan väl ändå ge alla en chans?

När vi kom ut från ringen så kom det fram en kvinna som blev jätte förvånad att han inte tog fram oss. Hon tyckte att han rörde sig så himla bra. Snällt sagt. Kan tillägga att finalringen gick delvis på matta, dvs lättare att springa.

  

Moja var med som moraliskt stöd och jag passade på att träna lite. Hon var verkligen på hugget!! Sprang som bara den, visade upp sig på bordet och tyckte det var jätte kul (och jätte gott med köttbullar).

Förutom domarens åsikt om min ras ;) så var det en trevlig utställning. Stora fina lokaler, stora ringar (dock hala), bra funktionärer, allt rullade på. Finalerna var klara redan kl 14.30 :) Och såklart kul att träffa fler basenjis!

  

Ska jag stå så här??

  

Nähä. Så här då??

  

Nöjd nu..??



 
 
Mia Hjelm

Mia Hjelm

14 november 2009 17:11

Fy fan vad tråkigt, vilken otrevlig domare! ALLA som deltar har ju betalat sin avgift, domaren ska ju titta på ALLA, fan vad sur jag hade blivit om jag var du. (Vilket du förmodligen blev)
Jag hade nog talat med arrangörerna efteråt och talat om att jag var missnöjd med att domaren särbedömde så. Att man inte vinner är en sak, men att domaren tittat på alla andra hundar utom ens egen är faktiskt inte okay anser jag. Om alla ska gås igenom i en grupp final ska väl alla gås igenom???

/Mia

http://basenji.hundsida.se

 
Anna

Anna

14 november 2009 23:09

Skit tråkigt när man får sådant bemötande! Men ändå stort grattis till Wilis vinst i dag! Kram Anna.

http://afrikangirl.dinstudio.se

 
Lotta W

Lotta W

15 november 2009 11:19

Va tråkigt när d blir så. Undrar va han har för erfarenheter egentligen??
Jag va på en inoff igår å hon som dömde Viggo i rasen tyckte han va urläcker men hon som dömde i BIS gjorde som "din" domare. Tittade å kände på alla hundar utan Viggo?! Jaja...han fick en 4:e placering iallafall.
Kram kram

http://djurskullenskennel.cybersajt.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av realdogsdontbark - 12 oktober 2017 19:47

För ett tag sedan vann jag en Dogbox. Boxen kom idag. Den innehöll godis, dentalstix, bajspåsar, paté, tre leksaker och två ben. Benen var snabbt uppätna av Moj och Wili. ...

Av realdogsdontbark - 8 oktober 2017 13:22


Hur mår Wili kanske någon undrar?   Jag uppfattar det som att han mår ganska bra nu när han äter smärtstillande. Det har han gjort i 40 dagar nu. Första gången jag var hos veterinären för att få det utskrivet så undrade hon om hon skulle skriva u...

Av realdogsdontbark - 24 september 2017 18:35

Igår var vi på Kanis för sista släppet för i år. Det var ett tag sedan vi var där eftersom sommaren spenderades i söder. Moja har inte sprungit alls i år. Jag hade med mig släpphjälp (husse) för att kunna ta bilder. Jag ville ha bilder på Wilis allra...

Av realdogsdontbark - 16 september 2017 19:25


Idag var det dags för årets sista LC, denna gång på hemmaplan. Uno var taggad som vanligt och han visste precis vad vi skulle göra där eftersom det var på samma ställe som förra året. Tyvärr var han själv så det blev mer som en träning.  Banan var ...

Av realdogsdontbark - 12 september 2017 11:27


Nu är jaktsäsongen inledd i Norrbotten. Detta har Uno tagit till sig. Han är ju trots allt jakthund säger han. Vi gick på gångvägen helt lugnt när Uno gjorde ett jakthopp, så som han gör när han hör något. Ingen av oss andra fyra hörde eller såg n...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards